Skip to content

¬ęTASTE OF HISTORY¬Ľ 08.02-08.03.20

Det sies at kunsthandlerne og galleristene jobber i grenselandet mellom √• reflektere smaken og √•¬†skape den. De er ikke bare akt√łrer i et kunstmarked, deres oppgave er ogs√• √• forvalte kunstens¬†kulturelle, estetiske og kunsthistoriske verdi. De skal styrke kunnskapen og lidenskapen for kunst.¬†Kunst som uttrykksform er menneskehetens fotavtrykk i historien. Den er til enhver tid et produkt¬†av v√•r samtid, men sier samtidig noe om hvor vi har v√¶rt og hvor vi vil. Som et fysisk objekt vi kan¬†se og ta p√•, er det et bevis p√• v√•r eksistens.¬†Derfor er det heller ikke s√• overraskende at visse kunstverk n√•r skyh√łye priser i¬†annenh√•ndsmarkedet. Munch‚Äôs ¬ęSkrik¬Ľ er et eksempel p√• et stykke kunsthistorie som ble solgt for120 MUSD i 2012. Andre viktige verk har aldri v√¶rt gjenstand for kj√łp og salg i den moderne tid og¬†lar seg vanskelig gi en prislapp.
Hver kunstkj√łper g√•r inn i en handel med ulikt utgangspunkt, ulik smak, og ulike m√•l for sin¬†interesse. Dette gj√łr ogs√• at de forskjellige verkene i denne utstillingen har et vidt historisk spenn¬†fra eldre kunst til moderne, med ulike prosjekter og estetiske uttrykk. Mange av arbeidene har en¬†spennende proveniens fra den internasjonale kunstscenen. De har til felles √• holde h√ły kvalitet.¬†Kunstnerskapene er tunge med et godt fotfeste i utlandet og som vil st√• seg i tiden.¬†

Verkene i¬†utstillingen ¬ęTaste of History¬Ľ er hentet fra viktige internasjonale og norske kunstsamlinger som¬†sjelden, eller aldri, er blitt vist i Norge. Alle kunstnerskapene er etablerte og belyser sentrale og¬†viktige problemstillinger i v√•r tid. Der Edvard Munch lar komplekse tolkninger av psykologisk natur¬†kommer til uttrykk gjennom enkle og estetiske motiv, presenterer Nan Goldin sin r√• og flamboyante¬†dokumentasjon av livet- eller livene som er g√•tt tapt. Andy Warhol sine arbeider er sentrale i en ny m√•te √• lage og se kunst p√• som endret kunstmarkedets oppfatning av kunstens √łkonomiske verdi.¬† Og Bj√łrn Ransve, som en annen som er representert i denn utstillingen, evner √• minne oss p√• v√•rt opphav og felles trekk med v√•r n√¶re, men samtidig fjerne slektninger- apene. En h√łyst aktuell tematikk i dag hvor empati overfor dyrenes oppfatningsevne og f√łlelsesregister er satt p√• dagsorden.
Kunst er vårt redskap og vår mulighet til å uttrykke oss ved å bruke et annet språk. Det er evnen til å oppleve og utvide vår forståelse av verden- sakte, men sikkert. Kunstverket åpner for samtaler og debatt. Det er et vitne om at vi ser verdien i noe mer enn bare objektet og statussymbolet kunst er. På denne måten er det ikke bare kunstnerens mulighet til å sette sitt fotavtrykk i tiden- men også vår mulighet til å skaffe oss en smakebit av historien, for å skape fremtiden.

Johan C. Alstad-√ėhren, Kunsthistoriker.

Hirst, Munch, Ransve og Rekula.