Skip to content

Esther Maria Bj√łrneboe

Clair Obscur

10.12 – 10.01
I¬† denne utstillingen har Esther Maria Bj√łrneboe spesielt konsentrert seg om gouachemaleriet p√• papir i forskjellige formater. Bildene ble produsert sv√¶rt langsomt og samtidig. Fargene inng√•r i et bevisst forl√łp som kontrollert styrer lesningen av en bestemt form: det romlige og flate alltid i forhold til nyanser og kontraster, klart mot dunkelt, lyst mot m√łrkt. I Clair Obscur-arbeidene studerer hun hvordan formen forholder seg til formatet. I enkelte bilder blir de ulike formene n√¶rmest l√łsrevet fra sin sammenheng for s√• videre √• kunne formidle opplevelsen av √• v√¶re b√•de tungt og lett, n√¶rt og fjernt, som i en type collage. Clair-Obscur er serien hvor farge og komposisjon danner et lengre forl√łp og st√•r i et slags avhengighetsforhold til hverandre. Tittelen er hentet fra italienske chiaroscuro og refererer direkte til et klassisk begrep fra renessansen som betegner nye maleriske teknikker for √• gjenskape rom og dybde p√• en flate ved √• skape sterke kontraster mellom lys og skygge. Clair-Obscur er ogs√• kalt ¬ękjellerlys¬Ľ, eller beskrives som en billed-effekt med kontrastene som ¬ęklart-dunkelt¬Ľ eller ¬ęlyst-m√łrkt¬Ľ. Det er f√łrst Leonardo da Vinci (1452-1519) og senere Caravaggio (1571-1610) som regnes som de viktigste representanter i utviklingen av denne maleriske effekten.
Krysningen av det horisontale og vertikale er som problemstilling uunngåelig og alltid interessant innenfor billedflaten.I en abstrakt sammenheng ikke bare for illusjonen av landskap eller natur, men som formatets holdepunkter hvor det abstrakte rom kan fremstå.

Utdrag fra Merete Hovdenaks katalogtekst.

Er du interessert i et av bildene ta gjerne kontakt for mer informasjon ah@gallerisemmingsen.no

Anmeldelser:

Dagsavisen 4. januar 2021

Dagsavisen nettutgave 5. januar 2021

Esther Maria Bj√łrneboe