Skip to content

Oljemalerier, pasteller, tegninger og skulptur.

I underetasjen 16.03-16.04.

Geir Harald Samuelsens arbeider på papir, befinner seg i en abstrakt og gesturalt landskap. Serien Haptiske tegninger er direkte inspirert av kunstnerens praksis som fjellklatrer. Her har han brukt magnesium og pastellkritt for å skape rom og for å synliggjøre en direkte, konkret berøring av overflaten; som i en fjellvegg, med forhøyninger, fordypninger og avtrykk etter hender og fingre. Geir Harald Samuelsen har en doktorgrad fra Kunstakademiet i Trondheim, og har tidligere studert ved Universitetet i Oslo, Statens håndverks- og kunstindustriskole, Glasgow School of Art og Statens kunstakademi. Han har hatt separatutstillinger i bl.a. Trondheim kunstmuseum, Kunstnerforbundet, Trafo Kunsthall og Museum Rex Amos, Helsinki. Samuelsens arbeider er innkjøpt av Stortinget, Preus museum, Oslo kommune og Akershus universitetssykehus.

Thomas Knarvik  har sin bakgrunn fra studier av de store mestrene fra kunsthistorien og har utviklet et særegent uttrykk, der klassisk figurasjon løses opp og forsterkes av røffe strøk og fabulerende linjer. Han river oljefargene selv og har en enestående forståelse for prosesser som er avgjørende for maleriets holdbarhet og tekniske standard. Den spesielle interessen og kunnskapen om kjemiske prosesser og materialer er unik på samtidsarenaen, og gir hans malerier en sjelden kvalitet. Knarvik har utdannelse fra konservatorskole i Firenze, før han ble en del av miljøet rundt Odd Nerdrum, og deretter Kunstakademiet i Oslo. Han har hatt en rekke utstillinger i inn- og utland, bl.a. på Samtidsmuseet og Det Moderne Museet i Warsawa. Han har særlig markert seg som portrettmaler, og på Frognseteren kan man se et portrett av filosof Arne Næss. Øystein Storm Bjerke sto for avdukingen og utalte at det var første gang på 10 år han hadde sett et kunstverk i form av et portrett.

Bertil Greging er kjent for sitt uhøytidelige formspråk der ulike referanser fra kunsthistorien kan dukke opp om hverandre. Streken er rytmisk og fabulerende, ofte med antydninger til lesbare tegn og figurer. Greging har gått på Granum Kunstfagskole og Westerdal School of Communication, men omtaler seg som autodidakt og har siden debuten på 1970-tallet hatt en rekke soloutstillinger bl.a. i Oslo Kunstforening, Galleri Golsa, Tegnerforbundet, Kunstnerforbundet, GAD, Galleri Infill og Trafo Kunsthall. Greging er kjøpt inn til private og offentlige samlinger som Nasjonalmuseet, Det Norske Storting, Statoil, Ferd, Norsk kulturråd, KORO og Malmö Konstmuseum. Han har også utført flere offentlige utsmykkingsoppdrag.

Fredrik K.B. er en kunstner som jobber i den gamle tradisjonen der hammeren er en forlengelse av armen. Han veksler mellom livet med familie i Haarlem utenfor Amsterdam og i kreativ ensomhet i sitt atelier i steinbruddet i Skjeberg. Fredrik K.B. reiste i ung alder til Italia for å lære kunsten å hogge skulpturer i marmor av de som har gjort dette i generasjoner. Han har stilt ut skulpturene sine i Firenze, Paris, Amsterdam, London og Oslo.
«Det er til enhver tid noen som driver på med noe distinkt annerledes. Noe som ingen annen kan, eller en gang prøver. Noe som innenfor en på samme tid overfølsom og kynisk-ironisk kunstoffentlighet fremstår som uavhengig nok til å skli inn og ut av diskusjonen uaffektert.» Tommy Olsson, Klassekampen