Skip to content

Oljemalerier, pasteller, tegninger og skulptur.

I underetasjen 16.03-16.04.

Geir Harald Samuelsens¬†arbeider p√• papir, befinner seg i en abstrakt og gesturalt landskap. Serien¬†Haptiske tegninger¬†er direkte inspirert av kunstnerens praksis som fjellklatrer. Her har han brukt magnesium og pastellkritt for √• skape rom og for √• synliggj√łre en direkte, konkret ber√łring¬†av overflaten; som i en fjellvegg, med forh√łyninger, fordypninger og avtrykk etter hender og fingre. Geir Harald Samuelsen har en doktorgrad fra Kunstakademiet i Trondheim, og har tidligere studert ved Universitetet i Oslo, Statens h√•ndverks- og kunstindustriskole, Glasgow School of Art og Statens kunstakademi. Han har hatt separatutstillinger i bl.a. Trondheim kunstmuseum, Kunstnerforbundet, Trafo Kunsthall og Museum Rex Amos, Helsinki. Samuelsens arbeider er innkj√łpt av Stortinget, Preus museum, Oslo kommune og Akershus universitetssykehus.

Thomas Knarvik¬† har sin bakgrunn fra studier av de store mestrene fra kunsthistorien og har¬†utviklet et s√¶regent uttrykk, der klassisk figurasjon l√łses opp og forsterkes av r√łffe str√łk og fabulerende linjer. Han river oljefargene selv og har en enest√•ende forst√•else for prosesser som er avgj√łrende for maleriets holdbarhet og tekniske standard. Den spesielle interessen og kunnskapen om kjemiske prosesser og materialer er unik p√• samtidsarenaen, og gir hans malerier en sjelden kvalitet. Knarvik har utdannelse fra konservatorskole i Firenze, f√łr han ble en del av milj√łet rundt Odd Nerdrum, og deretter Kunstakademiet i Oslo. Han har hatt en rekke utstillinger i inn- og utland, bl.a. p√• Samtidsmuseet og Det Moderne Museet i Warsawa. Han har s√¶rlig markert seg som portrettmaler, og p√• Frognseteren kan man se et portrett av filosof Arne N√¶ss. √ėystein Storm Bjerke sto for avdukingen og utalte at det var f√łrste gang p√• 10 √•r han hadde sett et kunstverk i form av et portrett.

Bertil Greging¬†er kjent for sitt uh√łytidelige formspr√•k der ulike referanser fra kunsthistorien kan dukke opp om hverandre. Streken er rytmisk og fabulerende, ofte med antydninger til lesbare tegn og figurer. Greging har g√•tt p√• Granum Kunstfagskole og Westerdal School of Communication, men omtaler seg som autodidakt og har siden debuten p√• 1970-tallet hatt en rekke soloutstillinger bl.a. i Oslo Kunstforening, Galleri Golsa, Tegnerforbundet, Kunstnerforbundet, GAD, Galleri Infill og Trafo Kunsthall. Greging er kj√łpt inn til private og offentlige samlinger som Nasjonalmuseet, Det Norske Storting, Statoil, Ferd, Norsk kulturr√•d, KORO og Malm√∂ Konstmuseum. Han har ogs√• utf√łrt flere offentlige utsmykkingsoppdrag.

Fredrik K.B. er en kunstner som jobber i den gamle tradisjonen der hammeren er en forlengelse av armen. Han veksler mellom livet med familie i Haarlem utenfor Amsterdam og i kreativ ensomhet i sitt atelier i steinbruddet i Skjeberg. Fredrik K.B. reiste i ung alder til Italia for å lære kunsten å hogge skulpturer i marmor av de som har gjort dette i generasjoner. Han har stilt ut skulpturene sine i Firenze, Paris, Amsterdam, London og Oslo.
¬ęDet er til enhver tid noen som driver p√• med noe distinkt annerledes. Noe som ingen annen kan, eller en gang pr√łver. Noe som innenfor en p√• samme tid overf√łlsom og kynisk-ironisk kunstoffentlighet fremst√•r som uavhengig nok til √• skli inn og ut av diskusjonen uaffektert.¬Ľ¬†Tommy Olsson, Klassekampen