Skip to content

Bj√łrneboe, Falkenberg Pedersen og Grov.

Koloristisk Unison 23.05-16.06.24.
 
Tre ulike kunstnerskap som kretser rundt¬† utforskning av det abstrakte maleri. Med en fornemmelse for naturen, en distinkt koloritt og med en intuitiv tiln√¶rming til maleriet evner de √• √•pne de opp for engasjement –¬† b√•de sensorisk og intellektuelt.
 
Esther Maria Bj√łrneboe¬†har i sine malerier¬†fargen som hovedmotiv og den fremkommer i et uttrykk som b√•de er formsterkt og abstrakt. Arbeidene inng√•r ofte i en seriell sammenheng.¬†Naturen er en viktig kilde til billedspr√•ket hennes, ikke direkte som for √• avbilde, men som flyktige minner. Hun √łnsker √• tydeliggj√łre et innhold bare fargen kan filtrere¬†igjennom v√•rt sanseapparat. Arbeidene hennes utvikles som i en samtale hvor utfallet er ukjent, med et √łnske om √• oppn√• en toleranse for forskjellighet i billedflaten. Esther Maria sier selv om sin metode:¬†I arbeidet trekkes jeg mot det stedet i maleriet jeg enda ikke har v√¶rt, og omfavner det at uttrykket stadig er uforutsigbart og i endring.¬†Fargens virkning er en flyktig gjest i √łyets netthinne, derfor er mine gjentagende fors√łk (som bunner i mangel p√• hukommelse) som for √• vedlikeholde og tviholde p√• erfaringen som fargen gir ‚Äď et √łyeblikk opplyst.¬†Arbeidene Bj√łrneboe viser i utstillingen er alle gouache p√• papir.¬†
 
Anne Siv Falkenberg Pedersen¬†er sterkt forankret i ekspresjonistisk maletradisjon og tar utgangspunkt i maleriets utvidede virkefelt. Hun er interessert i – og arbeider med universelle kroppslige, psykiske og spirituelle erfaringer. En arkeologisk og subjektiv tiln√¶rming til kropp og sinn, med en uforbeholden √¶rlighet og samtidig observerende distanse. Prosessen veksler mellom √• v√¶re intuitiv og metodisk der hun s√łker et eget uttrykk i noe gjenkjennelig som gjerne er organisk. Et opparbeidet visuelt vokabular tas med videre der det endres, gis ny form og baner rom for nye sammenhenger. Arbeidene p√• spinnakere og seil peker mot maleriet som performance, skulptur eller kinetisk kunst,¬† mens papirarbeidene fungerer som formel og veiviser for seilene og er selvstendige verk.¬†
 
Ingela Grov¬†utforsker i maleriene sine ulike grader av kontroll. Hun er opptatt av det direkte og spontane ved maleriet som medium. Hun forholder seg til maleriet som en forsker eller oppdager. I arbeidene fors√łker hun √• visualisere noe underbevisst og spr√•kl√łst – √• avdekke noe skjult og hittil usett. Ingela jobber lekent og eksperimentelt, og bruker ulike fremgangsmetoder i maleriprosessen, der hun bevist setter seg selv ut av kontroll. I maleriserien ¬ęCome fly with me¬Ľ lar hun seg selv, hengende etter stropper i taket, skli ut i v√•t maling med bare bein. Str√łkene blir avtrykk av hennes egen kropp. I den siste serien ¬ęNamnlause oppdagningar¬Ľ blir malingen sprayet, helt utover og penslet p√• tykke akvarellark. Deretter utf√łrer hun en slags fokusert drodling; hun tvinger h√•nda til √• lete fram streken med oljepastell over fargerommet, helt til det oppst√•r en slags spenning. En spenning som vibrerer av dynamikk og energi.

Ta kontakt for mer informasjon ah@gallerisemmingsen.no