Det ligger noe åpent og uavklart i rommet når Kari Mette Wik arbeider. Lerretene ligger flatt på gulvet, store flater av stoff som hun beveger seg rundt, over, langs. Hun ser dem ikke slik de senere skal sees. Ikke før de løftes opp, ikke før de står mot veggen.
Kari Mette Wiks arbeide er forankret i en modernistisk tradisjon, med spesiell vekt på abstrakt ekspresjonisme. Hun er opptatt av maleri som uttrykksform og tradisjon, og den erfaringen hun får gjennom praksis. Gjennom handling som en måte å tenke på navigerer hun mellom kontroll, tilfeldigheter og oppdagelser. Maleriet vokser frem gjennom en åpen og undersøkende prosess. Hun bruker ulike materialer og verktøy, fra akryl og pigmenter, tidvis olje og spray, påført med pensel, nal, sparkelspader og kritt. Fargen og stoffet står sentralt, som språk, metafor og materie. Maleriet blir et rom for dialog og refleksjon, der emosjonelle og eksistensielle spenninger får utfolde seg. Motstridende impulser bringes sammen, både i uttrykk og innhold.
Hun utdannet seg ved Institutt for Farge ved SHKS i Oslo, der hun tok en Master of Fine Arts i en tid preget av store skiftninger i kunstfeltet. Fra 80-tallets maleri-boom beveget kunstscenen seg mot konseptuelle uttrykk, installasjon, video og foto, og maleriet mistet noe av sin dominerende posisjon. Likevel sto nettopp maleriet sterkt for henne og mange av hennes medstudenter, og de fleste har fortsatt å arbeide innenfor mediet.
Siden 2001 har Kari Mette Wik stilt ut jevnlig ved Galleri Semmingsen. Hun har hatt utstillinger ved en rekke gallerier og kunstsentre, blant annet Trøndelag Senter for Samtidskunst, Telemark Kunstnersenter og Sandefjord Kunstforening, og har deltatt flere ganger på Statens kunstutstilling, Høstutstillingen. Arbeidene hennes er kjøpt inn av blant andre Norges Bank, Fana Sparebank, KPA, Helsebygg Midt-Norge og Helse Sør-Øst. Hun har også utført offentlige utsmykkingsoppdrag, blant annet for Telemark fylkeskommune og Helse Sør-Øst.